Friday, October 31, 2008

cara study

salam.......

di saat2 subuh yang hening tetiba ade idea plak nak wat entry baru....heheh
lagi 3 hari final exam nak menjelang.......
tapi aku msh menyelumber badakkan diriku........
susah betullah nak fokus betul2 utk study..........
aku br je abis memprint segala nota2 yg ade......sampai 3 kali aku refill dakwat aku......gile punya byk nota.....hehe....pulak tu da nak final baru nak print....bagusnya aku kan......ntah sempat ke tak tu nak menghabiskan sumanya..........
selalunya kefokusan tuk stdy akan dtg masa esok nak exam.....ha....masa tulah br kelam kabut nak abiskan baca buku ngan segala nota2......
sem ni plak gap aku lelama......dkt 3 minggu aku final utk sem ni.....masa tahun 1 dulu jap je......hari2 ade paper....cepat je abis ( i like it, sbb balik umah awal.....walaupun da tahun 2, keterujaan aku utk balik ke umah masih menebal dlm diri ni....huhu)
that's why lah aku da tak suka gap lelama.....sbbnya bukan aku baca buku awal2pun.....musti last minute gak.....
sebenarnya aku nak cite pasal cara stdy........tetiba nak menulis pasal nih

kalau ikut cara study aku mmg tak sehat.......aku seorang yg suka study atas katil.........aku mmg tak suka duk atas meja.....kalu aku study aku akan duk atas katil dan sambil baring.........heheh......segala buku2 aku akan berselerak atas katil.....ntahlah da mmg tabiat aku dr dulu........rs bebas je stdy atas katil.....bila stdy atas meja rase mcm bosan je.....tp risikonya hihih....kalu da nama pun katil.........selalu jelah mata nak lelap......

selain tu, aku gak seorang yg x suka sgt wat nota2 kecik2 nih.......aku lbh suka baca dr buku..........malas nak wat2 nota....kalu aku wat pun dalam 2 muka surat camtuh.....pas2 musti aku da malas.....last2 musti refer buku gak......kecualilah kalu lecturer da bagi mcm hint2 pas2 agak susah nak membelek sehelai2 dlm buku....kalu camtu br aku rajin buat nota......tp yg nyata mmg aku suka baca buku je.......x rajin den nak wat nota.....

pas2 lagi kalu dulu2 aku suka subjek membaca......sbb aku suka menghafal.....tp sejak aku amik diploma dlm bdg akaun aku da mula tak suka membaca.....aku lbh suka yg mcm kira2 ckit (tp aku tak suka matematik), yg mcm ade kena pikir2 pastu ade kira2 ckit mcm subjek akaun ke finance ke.....sbb apa???sbb kalu sbjek membaca aku takleh dgr lagu.........tp kalu subjek yg ade kira2 ckit hihi.....sambil melalak sambil study.......syok weh.......

kalu ikut cr study aku mmglah agak tdak bagus.....masa aku dgr ceramah motivasi psl cara stdy....dia kata kalu belajar atas katil + dgr lagu mmg takleh nak masuk.......tp nak wat camne, aku selesa study cam2

bg aku.....cari study ni abstrak.....eceh.... selalunya kita akan tanya org yg berjaya.....mcmana ko study???? tp x semestinya cr dia study tu kita boleh follow dan sesuai ngan kite.....mungkin kita bole ambik gak utk try....
tapi bg akulah....cr study ni depands pd keselesaan kita......mana yg kita selesa kita wat......kalulah cr study kita tu tak membuahkan hasil yg bagus......kita carilah lagi cara study lain yg bole jadikan kita cemerlang+gemilang dan terbilang....hihi.....

pendek kata kita bole gak nak ikut cr study org lain....tp yg penting.......cara tu selesa ngan kite.......

p/s: tp pendapat yg mengatakan study last minute amatla tak bagus....tu aku setuju.....heheh....( tapi tabiat aku mmg study last minute barulah leh masuk.....camne)

oleh kerana aku merasa tidak selesa kalu entry ku tak bergambo....aku pun cbuk menindih sgl buku2 yg aku ade dan hasilnya.....






hehe...sesaje nak tunjuk kat korang ketebalan buku yg perlu aku abiskan dlm masa 3 hari utk 3 subjek....yg dua subjek pada hari yg sama.....hua.........mampukah aku?????

tu tak termasuk lagi brg2 atas katil aku yg aku tak sanggup nak snap disebabkan oleh betapa kemasnya katil aku....hehhe....bak kata Nabil (lu pikirla sendiri)....

walaupun ku sedar ttg banyaknya buku yg perlu dibaca tp masih tak insap2 lg diriku utk study dgn penuh khusyuk dan tawadduq..........

akhir kata.......bagaimana pula dgn cara study anda???????

3 comments:

  1. hahaha...
    lawaklah ko nie tmah..
    patutlah diajak study duka atas meja xnk...al kisahnye...
    emm...ape2 pun yg penting cr mcm mn pun kita study,masuk kt kepala nie,jgn xmsk pulak..
    hahaha..
    klah,nnt jmp time mkn ye...

    ReplyDelete
  2. ahahahahah

    bagus2 smoge ko dpt 4 flat

    ReplyDelete
  3. mariam stuju sesangat ngn akk..
    walau org kata study ats katil+dgr music xelok....tp its up 2 us...kalau mariam, mariam prefer cr tu la...
    xde la tension2 sgt..
    mslhnye sem ni byk sub yg kene bc...
    so xleh study smbil dgr lgu kuat2 la...
    waaaa...tension sgt2...

    ReplyDelete